Wizyta studyjna Grupy Roboczej ds. Hałasu w Holandii
2013-11-07
W delegacji wzięło udział 12 przedstawicieli Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i regionalnych dyrekcji ochrony środowiska.
Podstawowym celem wyjazdu była realizacja zadań, dla których powołana została sieć Partnerstwo: Środowisko dla Rozwoju - wymiana dobrych praktyk i omówienie możliwości wykorzystywania funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. W ramach wymiany dobrych praktyk rozmawiano o sposobie realizacji zadań, do których powoływane są w krajach członkowskich Unii Europejskiej agencje rządowe, zajmujące się na co dzień nadzorowaniem przestrzegania prawa w zakresie ochrony środowiska oraz instytucje działające na jego rzecz. Omówiono także kwestie wykorzystania funduszy strukturalnych i możliwości pozyskiwania środków z programów LIFE, INTERREG oraz HORIZON 2020. Partnerem w realizacji celu wizyty studyjnej była Holenderska Agencja Ochrony Środowiska - DCMR Rijnmond, która przygotowała dla uczestników delegacji program składający się z części teoretycznej i poglądowej.
W trakcie części teoretycznej przedstawiciele Agencji oraz zaproszeni przez nią eksperci z władz prowincji Gelderland i firmy doradczo-inżynieryjnej Royal Haskoning DHV, zaprezentowali system ocen oddziaływania na środowisko w zakresie występowania hałasu, jaki obowiązuje na terenie Królestwa Niderlandów. Przedstawili dopuszczalne wskaźniki i normy oraz sposoby monitorowania ich natężeń, jak też reagowania w razie ich przekroczeń bądź zbliżania się do wartości granicznych. Wskazali na konkretnych przykładach modele współpracy z lokalnymi samorządami w zakresie przeciwdziałania występowaniu nadmiernego hałasu oraz dostępny wachlarz możliwości technicznych i organizacyjnych, związanych z godzeniem lokalnych interesów społecznych z regionalnymi, bądź krajowymi potrzebami komunikacyjnymi.
W ramach części poglądowej grupa odwiedziła szereg lokalizacji wokół Rotterdamu, w których zastosowano rozwiązania obniżające natężenie hałasu. Znalazły się wśród nich linia kolei dużej prędkości pomiędzy Rotterdamem a Amsterdamem, biegnąca w pobliżu nowo budowanego osiedla, linia towarowa wraz z mostem kolejowym prowadząca do portu w Rotterdamie, eksperymentalny odcinek cichej nawierzchni drogowej na ulicy Groene Kruisweg, a także ekrany akustyczne o innowacyjnym profilu wzdłuż autostrad przecinających dzielnice Portland i Dordrecht. W każdej z tych lokalizacji wykładowcy szczegółowo omówili genezę i skutki przyjęcia prezentowanych rozwiązań.
Nad szczegółowymi wnioskami z wizyty i zaleceniami odnośnie wykorzystania poznanych rozwiązań Grupa będzie pracowała podczas kolejnego spotkania roboczego.
Podstawowym celem wyjazdu była realizacja zadań, dla których powołana została sieć Partnerstwo: Środowisko dla Rozwoju - wymiana dobrych praktyk i omówienie możliwości wykorzystywania funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. W ramach wymiany dobrych praktyk rozmawiano o sposobie realizacji zadań, do których powoływane są w krajach członkowskich Unii Europejskiej agencje rządowe, zajmujące się na co dzień nadzorowaniem przestrzegania prawa w zakresie ochrony środowiska oraz instytucje działające na jego rzecz. Omówiono także kwestie wykorzystania funduszy strukturalnych i możliwości pozyskiwania środków z programów LIFE, INTERREG oraz HORIZON 2020. Partnerem w realizacji celu wizyty studyjnej była Holenderska Agencja Ochrony Środowiska - DCMR Rijnmond, która przygotowała dla uczestników delegacji program składający się z części teoretycznej i poglądowej.
W trakcie części teoretycznej przedstawiciele Agencji oraz zaproszeni przez nią eksperci z władz prowincji Gelderland i firmy doradczo-inżynieryjnej Royal Haskoning DHV, zaprezentowali system ocen oddziaływania na środowisko w zakresie występowania hałasu, jaki obowiązuje na terenie Królestwa Niderlandów. Przedstawili dopuszczalne wskaźniki i normy oraz sposoby monitorowania ich natężeń, jak też reagowania w razie ich przekroczeń bądź zbliżania się do wartości granicznych. Wskazali na konkretnych przykładach modele współpracy z lokalnymi samorządami w zakresie przeciwdziałania występowaniu nadmiernego hałasu oraz dostępny wachlarz możliwości technicznych i organizacyjnych, związanych z godzeniem lokalnych interesów społecznych z regionalnymi, bądź krajowymi potrzebami komunikacyjnymi.
W ramach części poglądowej grupa odwiedziła szereg lokalizacji wokół Rotterdamu, w których zastosowano rozwiązania obniżające natężenie hałasu. Znalazły się wśród nich linia kolei dużej prędkości pomiędzy Rotterdamem a Amsterdamem, biegnąca w pobliżu nowo budowanego osiedla, linia towarowa wraz z mostem kolejowym prowadząca do portu w Rotterdamie, eksperymentalny odcinek cichej nawierzchni drogowej na ulicy Groene Kruisweg, a także ekrany akustyczne o innowacyjnym profilu wzdłuż autostrad przecinających dzielnice Portland i Dordrecht. W każdej z tych lokalizacji wykładowcy szczegółowo omówili genezę i skutki przyjęcia prezentowanych rozwiązań.
Nad szczegółowymi wnioskami z wizyty i zaleceniami odnośnie wykorzystania poznanych rozwiązań Grupa będzie pracowała podczas kolejnego spotkania roboczego.
Źródło, fot.:GDOŚ